Slaaptips

10 tips voor een goede nacht rust!

Veel mensen zijn er dol op, slapen. Maar voor velen van jullie kan een nacht ook verschrikkelijk lang duren. Waarom is slaap zo essentieel en welke tips kun je volgen om je slaap zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik vertel het je graag in deze blog.

Om te beginnen lijkt het me goed eens uit te leggen waarom we eigenlijk slapen. Naast dat je uitrust in de nacht herstelt je lichaam en het weefsel zich in je slaap en reinigt het je hersenen. Er is dus naast het uitrusten ook sprake van fysiek en psychisch herstel. Een slaap tekort kan daarmee dus ook wel degelijk zorgen voor concentratieproblemen, geheugen, spierklachten, verminderd immuunsysteem.

Er kunnen meerdere factoren zijn die kunnen bijdragen aan slaapproblemen.

Een verstoord bioritme, doordat we in de avond veel te actief zijn, sporten en te veel in het (blauwe) licht zitten. Ook een actief stresssysteem en veel piekergedachten zorgen ervoor dat het slaaphormoon melatonine niet omhoog kan komen en je lichaam zich dus niet voorbereidt op slaap.

Om je alvast een handje op weg te helpen heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet zodat jij aan de slag kunt om van je slaapproblemen af te komen.

  • Ga niet sporten of iets actief doen in de avond.
  • Kijk geen spannende netflix-serie of film.
  • Het klinkt misschien logisch maar stop minimaal een uur voor je naar bed gaat met werken.
  • Kijk niet naar de tv en sluit je laptop en telefoon af een uur voor je naar bed gaat.
  • Dim zo veel mogelijk licht, weinig licht zorgt er voor dat melatonine omhoog kan komen.
  • Loop een ommetje, ben je bewust van de natuur. Wat hoor je? Wat ruik je? Wat zie je?
  • Drink een kopje kamille of valeriaan- thee. Je hebt ook heerlijke kruiden melanges speciaal ter ondersteuning van de slaap.
  • Mediteer of doe een bodyscan voor je gaat slapen.
  • Lees een boek voor je gaat slapen, beginnen je ogen zwaar te worden? Top dat is wat we willen.
  • Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Maak dan een afspraak bij een orthomoleculair therapeut. Zij kijken met je mee waar voor jou het probleem ligt en kunnen gericht een plan voor jou opstellen op het gebied van voeding, suppletie en leefstijl.

 

Kijk eens op een eerlijke manier naar jouw slaapgewoontes, de kans is groot dat je met deze tips al een heel eind kunt komen. Kies om te beginnen 2 tips uit waar je mee aan de slag kunt en bedenk je… Rome is ook niet op een dag gebouwd 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *