Emoties die je gevoeld kan hebben tijdens de zwangerschap en geboorte

Deze week kreeg ik de podcast van vibes talk over de impact van jouw geboorte en tips voor de zwangerschap doorgestuurd.
In deze podcast verteld Anna Verwaal, geboorteconsulent, over emoties die jij gevoeld kan hebben tijdens de zwangerschap of geboorte en hoe je daar als aanstaande ouder bewust mee om kunt gaan. Vooral ook wat het effect hiervan kan zijn in jouw leven nu en laat ik dat nou ook vaak tegenkomen in mijn praktijk.

Ze vertelt dat de prenatale periode de meest vormgevende periode is in een mensenleven. Door hiervoor open te staan en verder te kijken naar ervaringen om haar heen kwam zij in contact met mensen die bezig waren met dit thema en zo leerde zij steeds meer over wat baby’s mee hebben gekregen van hun geboorte en de periode daaromheen.

Bijvoorbeeld hoe je in de baarmoeder terecht bent gekomen, als je uit liefde van 2 liefdevolle mensen gekomen bent is dat een hele fijne ervaring maar ben je geboren vanuit een verkrachting of terecht gekomen bent in een baarmoeder waar een niet verwerkte miskraam heeft plaatsgevonden een ervaring is die een heel ander effect heeft op jou in je verdere leven.
Bijvoorbeeld jij bent geboren uit een ongewenste zwangerschap en je hebt dus afwijzing gevoeld dan kun je in je leven een echte people pleaser zijn omdat je gewoon niet meer afgewezen wil worden. Of dat je mensen op een bepaalde afstand houdt omdat je niet afgewezen wenst te worden.
Ook alle gevoelde emoties van moeder kunnen vanuit de baarmoeder heel makkelijk opgepikt worden door een ongeboren baby.
Je kunt je nu misschien wel voorstellen wat voor effect dit zou kunnen hebben op jouw verdere leven.

Waarom ga ik hier zo op in. Nu puur alleen al omdat deze periode van conceptie, zwangerschap, geboorte en eerste levensjaren ook heel vaak terug komen in mijn praktijk. Emoties die mensen hebben gevoeld tijdens deze periode die maakt hoe ze nu zijn of reageren op bepaalde situaties.

Tijdens mijn behandelingen test ik uit  welke emotie in het hier en nu getriggerd is maar vooral belangrijk is daarbij welke emotie dit in het verleden triggert. Dit kan dus een emotie zijn die je hebt opgedaan tijdens de conceptie, zwangerschap, geboorte of later in het leven (zelfs ook nog overerfelijke emoties maar daarover later meer). Door deze emotie vanuit het onderbewuste bewust te maken en eventueel op een liefdevolle manier terug te geven aan diegene van wie die eigenlijk is. Vaak mensen die heel dicht bij je staan en jij los kan komen van deze emotie waardoor je het gedrag wat daaraan voor jou gekoppeld is loslaten.
Om even bij voorgenoemd voorbeeld te blijven zou je dus door de afwijzing die je tijdens de conceptie hebt gevoeld en omdat je niet gewenst was een plekje geven waardoor je het gedrag “het people pleasen” kunt loslaten en kunt leven vanuit dat wat jij belangrijk vindt.

Dat is toch geweldig! Het mooiste werk wat er is. Zo begeleid ik dus mensen om opgelopen en onverwerkte emoties en het er door hun gekoppeld gedrag los te laten zodat zij steeds meer hun eigen pad kunnen bewandelen en dichter bij zichzelf kunnen komen te staan.
Want het mooiste wat je kunt worden is jezelf!

Klik hier voor de podcast.

Wat is NEI-therapie?

Weet jij wie je bent?

Kun jij helemaal jezelf zijn? Of zijn veel keuzes die je maakt gebaseerd op wat goed is voor de ander.

Het kan soms erg lastig zijn om volledig voor jezelf te kiezen. Je kunt namelijk niet een ander pleasen als je echt voor dat durft te kiezen wat jij echt graag wil.

Maar wat maakt jou nou z’n pleaser?

Vroeger was ik ook een pleaser ten top! Als mijn vriendin aangaf dat t toch fijner was om op een ander tijdstip thee te drinken wrong ik me in allerlei bochten om mee te kunnen bewegen ook als het mij eigenlijk niet echt uitkwam. Ik werkte in mijn zwangerschap waarop ik super misselijk was en niks kon eten gewoon door, “ ik kon m’n bazin toch niet laten zitten”. Tja niet echt iets waar ik trots op ben maar hoe kwam het nou dat ik altijd deed wat een ander wilde?

Ik ging op onderzoek uit en voor mij had dat echt te maken met gezien willen worden. Als klein meisje had er zich een situatie voorgedaan waarin ik me niet gezien had gevoeld, dus door hard te gaan praten (dat deed ik namelijk vroeger) en anderen te pleasen probeerde ik dat gedrag te compenseren. Daarnaast droeg ik ook nog super veel emoties van mijn moeder. Ik wilde namelijk ook nog graag voor haar zorgen. Iets wat kinderen overigens vaker onbewust doen. Emoties overnemen van hun ouders, ik ben dus geen uitzondering op de regel.

Al deze inzichten en emoties heb ik mogen wegwerken en terug geven aan diegene van wie ze zijn. Het is trouwens niet zo dat mijn moeder nu ineens emotioneel overbelast is met alles wat ik haar teruggeef, het gaat er vooral om dat ik het mag loslaten en het vertrouwen heb dat de ander, in dit geval mijn moeder, als ze last heeft van deze emoties zelf hulp zal vragen om dit te verwerken.

*Het is belangrijk om te weten dat ouders er alles aan doen om hun kind het beste te geven wat op dat moment binnen hun kunnen ligt. Dat jij of jouw kind het anders heeft ervaren of liever iets anders had willen ontvangen is iets wat in jou of je kind zit. Er is hierin dus echt helemaal geen fout. Ik ben mijn moeder dus juist dankbaar voor dat wat ze mij hiermee heeft willen leren. En maak je dus ook niet druk, maar weet dat je ouders, of jij als ouder, altijd het best mogelijke zal doen voor jou of jij voor je kind. ♥️

“Het kan soms erg lastig zijn om voor jezelf te kiezen”

Wat is stress eigenlijk

Wat is stress eigenlijk.

Als we denken aan stress weten we vaak eigenlijk helemaal niet wat stress nou precies is. Wat we wel weten is dat we geen stress willen ervaren want dat is vast niet goed maar hoe zit het nu eigenlijk precies met stress? Een beetje stress heb je namelijk af en toe best nodig. Het kan je namelijk ook helpen. Stel je voor, dat je op je werk nooit stress ervaart, nooit een deadline hebt. Dan zou je ook nooit iets af hoeven krijgen en daag je jezelf nooit uit. Of als er een hond achter je aan zit, dan is het toch fijn dat je een stressreactie krijgt en daar uit kan handelen. Dit zijn allemaal vormen van kortdurende stress. Maar doordat wij zo veel “moeten” ervaren we constant een vorm van stress, ons lichaam staat altijd in een vorm van paraatheid. Klaar om te vluchten ook wel sympatisch zenuwstelsel genoemd.
Ik leg het vaak als volgt uit: Vroeger ervaarden we stress als we aan het jagen waren en er ineens een grote beer of tijger op ons pad komt. Ons lichaam maakt dan met de stressreactie adrenaline aan. Deze adrenaline hebben we nodig om te kunnen vluchten. Adrenaline laat ons hart sneller kloppen, onze ademhaling versnellen, legt onze spijsvertering stil (we hoeven niet ons eten te verteren), zet de darmwand open om zo snel mogelijk energie uit de darmen te halen zodat we onze spieren kunnen gebruiken om te vluchten. Ook onze schildklier en voortplantingsorganen gaan op een lager pitje. Het is niet belangrijk om je voort te planten of je lichaam op tempratuur te houden je MOET RENNEN! Zoals je leest kan ons lichaam niet alle lichaamsfuncties op actief houden tijdens een stress reactie maar moet het keuzes maken. Gelukkig is na een tijdje het gevaar geweken en kan ons lichaam weer in de ruststand. In die ruststand ook wel parasympatisch zenuwstelsel genoemd kan ons hart weer rustig gaan kloppen en de darmen weer sluiten. Kan de spijsvertering weer actief worden en de schildklier en voortplantingsorganen weer hun werk hervatten. Alleen is het in de huidige maatschappij zo dat we, doordat we zo veel “moeten” constant onder stress staan. Ons lichaam gaat niet meer in de ruststand want op het moment dat de wekker gaat “moeten” we snel de kinderen aankleden, eten geven en op tijd op school hebben zitten om onszelf naar ons werk te haasten en daar “moeten” we ook van alles. Terug naar huis “moeten” we nog even snel wat boodschappen halen, de kinderen ophalen, snel koken want om half 7 “moet” de eerste alweer op het sportveld staan. Die “moet” je brengen, vervolgens de andere naar muziekles en als het dan eindelijk avond is “moet” je die volle aanrecht nog opruimen. Op het moment dat je jezelf (lichamelijk) rust geeft gaat je hoofd weer aan en bedenk je wat je morgen allemaal weer “moet”.
Dan heb ik het nog niet over het huishouden, het sporten en je sociale contacten gehad. Op deze manier staan we dus altijd in de actie/ stressmodus en zoals je hebt kunnen lezen heeft ons lichaam dan andere prioriteiten. Zo ontstaan vaak kleine klachten/signalen van het lichaam die we in eerste instantie nog negeren of we hebben er een verklaring voor. Zoals als je moe bent. Je begrijpt het wel, je hebt het ook druk, maar voelt ook niet de ruimte het een keer wat rustiger aan te doen. En ook die verjaardag van je buurvouw zeg je maar niet af want ja, daar “moet” je toch op z’n minst even heen.

 

 

Wat? Ik stress? Wel nee joh

Wat? “Ik stress? Wel nee joh”..

Veel mensen in mijn praktijk kampen met stress gerelateerde klachten zoals: hoofdpijn, vermoeidheid, piekeren, hormonale disbalans en denk aan menstruatieklachten of klachten ontstaan na zwangerschap, spijsverteringsklachten zoals prikkelbaar darmsyndroom, maagklachten of ontlastingsproblemen. Op de vraag of ze stress ervaren zegt zeker 95% “ik stress? Wel nee joh”, terwijl ze later in het gesprek toch wel vaak inzien dat ze toch wel onder stress staan. Alleen omdat we het al zo lang ervaren en het bijna zo “hoort” in onze maatschappij zijn we ons er helemaal niet bewust van, maar geloof mij dat het merendeel van onze Nederlandse bevolking in meerdere of mindere maten stress ervaart.
Maar wat is stress dan eigenlijk, wat gebeurt er tijdens stress in je lichaam maar vooral wat kun je er aan doen. Ik neem je de aankomende weken mee in mijn blogs om je er van alles over te vertellen.
En wil jij weten of jouw klachten stress gerelateerd zijn? Maak dan gerust eens een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Heb jij stress?

Veel mensen in mijn praktijk zijn zich helemaal niet bewust van het feit dat hun lichaam stress ervaart toch blijkt dit in 95% van de gevallen de grootste veroorzaker zijn van hun klachten. Hoe kan het zijn dat je het niet meer ervaart als stress? En hoe weet je nu eigenlijk of je lichaam onder stress staat?

Je hebt een gezin, werkt, doet het huishouden en ergens plan je ook nog tijd voor de sportschool en je vriendinnen, kortom je houdt alle ballen hoog en zit nooit stil. Je hebt wel wat klachten maar joh, wie heeft die niet. Tijd om vermoeid te zijn of om bij je klachten stil te staan heb je niet. Jij staat altijd voor een ander klaar maar vergeet jezelf wel eens. Klinkt dit je bekend? Lees dan vooral verder.

OPPERSTE STAAT VAN PARAATHEID
Van oudsher is een bepaalde staat van paraatheid bij spanning nodig om te overleven. Als je oog in oog staat met een tijger is het belangrijk dat je kunt vluchten, geen pijn voelt en dus niet je boterham die je net hebt gegeten verteerd, je spijsvertering gaat uit. Tegenwoordig komen we nog maar zelden in levensbedreigende situaties terecht en toch is ons lichaam vaak in opperste staat van paraatheid. Veel eisend werk, een volle agenda en een vol hoofd zijn veel voorkomende oorzaken.

VERHOOGDE STAAT VAN PARAATHEID DE NIEUWE NORM
Waardoor gewenning optreedt. Je voelt niet meer dat je gejaagd bent. Je kunt het vergelijken met auto rijden binnen de bebouwde kom. Als je met 50 kilometer per uur de stad uit rijdt, is dat een flink tempo. Rijd je daarna 130 kilometer per uur op de snelweg dan voelt 50 kilometer per uur daarna nogal sloom. Rijd je vervolgens een woonerf in waar je maar 30 kilometer per uur mag rijden dan is de snelheid van 50 kilo meter per uur weer gewoon. Datzelfde geldt voor stress, als jij altijd aan het rondrennen bent dan raakt je lichaam hier aan gewend en herkent het niet meer als stress.

STA JIJ WEL EENS UIT?
Een vraag die ik mijn klanten stel is “sta je wel eens uit.” Vaak is het antwoord ja maar als we verder praten blijkt dat als ze op de bank zitten ze toch zitten te bedenken wat ze allemaal nog moeten doen, ze puzzelen (als afleiding voor hun hoofd) of kijken een spannende netfox serie die kun systeem ook weer aanzet.

Dus aan jou de vraag “STA JIJ WEL EENS UIT?” En dan bedoel ik ook dat je hoofd uitstaat.

IS HET ANTWOORD NEE? 
Neem dan eens contact met me op voor een afspraak of als je nog niet helemaal overtuigd bent vraag dan hier de Health check aan. Voor €9,- kun jij een vragen lijst van 321 vragen waarna we een online afspraak plannen en ik je jouw persoonlijke klachten grafiek laat zien. Aan de hand van deze grafiek kan ik je precies vertellen wat jij nodig hebt. En neem maar van mij aan dat €9,- voor een online bespreking van je test een waardevolle investering is om inzicht te krijgen in je gezondheid.

TWIJFEL JE NOG OMDAT JE NIET WEET OF JE HET KUNT?
Ik beid je een persoonlijk stappenplan aan en kijk met jou mee of de gemaakte afspraken wel haalbaar zijn. Is dat niet het geval.. Dan passen we de afspraken gewoon aan zodat ze wel in jouw leven passen. Er zijn al honderd vrouwen je voor gegaan en met succes dus ik ben ervan overtuigd dat ook jij dit kunt!

 

 

 

 

 

 

Best gek eigenlijk…

Als er een lampje brandt op het dashboard van je auto breng je hem naar de garage, een monteur kijkt de auto na en geeft aan waar het probleem zit. Vervolgens laat jij je auto repareren want stel je voor dat je auto het niet meer doet.
Maar hoe zit het eigenlijk als jij een signaal krijgt van je lichaam? Ga je dan ook naar een specialist om te kijken waar het probleem zit of heb je een verklaring voor je klachten en blijf je doorlopen? Doorlopen net zo lang tot je klachten je leven beheersen en je er echt niet meer omheen kan? Veel mensen beseffen helemaal niet dat een signaal van je lichaam eigenlijk hetzelfde is als een lampje op je dashboard maar alleen is je lichaam niet meer vervangbaar en een auto wel. Zou jij jezelf eens willen laten keuren door een specialist? Dat kan!

Ik bied nu een Health check aan die je inzicht geeft in jouw gezondheid en waarmee je gericht aan de slag kunt om je lichaam weer optimaal te laten functioneren.
Voor de Health check betaal je nu maar €9,- en je kunt het volgende verwachten:
✔️Online vragenlijst invullen

👀Resultaten inzien

✍🏻Behandelplan bespreken

 

Vraag de Health check aan via onderstaande link of via: https://healthcheck.fitenfantastisch.nl/gezondheidstest

Slaaptips

10 tips voor een goede nacht rust!

Veel mensen zijn er dol op, slapen. Maar voor velen van jullie kan een nacht ook verschrikkelijk lang duren. Waarom is slaap zo essentieel en welke tips kun je volgen om je slaap zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik vertel het je graag in deze blog.

Om te beginnen lijkt het me goed eens uit te leggen waarom we eigenlijk slapen. Naast dat je uitrust in de nacht herstelt je lichaam en het weefsel zich in je slaap en reinigt het je hersenen. Er is dus naast het uitrusten ook sprake van fysiek en psychisch herstel. Een slaap tekort kan daarmee dus ook wel degelijk zorgen voor concentratieproblemen, geheugen, spierklachten, verminderd immuunsysteem.

Er kunnen meerdere factoren zijn die kunnen bijdragen aan slaapproblemen.

Een verstoord bioritme, doordat we in de avond veel te actief zijn, sporten en te veel in het (blauwe) licht zitten. Ook een actief stresssysteem en veel piekergedachten zorgen ervoor dat het slaaphormoon melatonine niet omhoog kan komen en je lichaam zich dus niet voorbereidt op slaap.

Om je alvast een handje op weg te helpen heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet zodat jij aan de slag kunt om van je slaapproblemen af te komen.

  • Ga niet sporten of iets actief doen in de avond.
  • Kijk geen spannende netflix-serie of film.
  • Het klinkt misschien logisch maar stop minimaal een uur voor je naar bed gaat met werken.
  • Kijk niet naar de tv en sluit je laptop en telefoon af een uur voor je naar bed gaat.
  • Dim zo veel mogelijk licht, weinig licht zorgt er voor dat melatonine omhoog kan komen.
  • Loop een ommetje, ben je bewust van de natuur. Wat hoor je? Wat ruik je? Wat zie je?
  • Drink een kopje kamille of valeriaan- thee. Je hebt ook heerlijke kruiden melanges speciaal ter ondersteuning van de slaap.
  • Mediteer of doe een bodyscan voor je gaat slapen.
  • Lees een boek voor je gaat slapen, beginnen je ogen zwaar te worden? Top dat is wat we willen.
  • Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Maak dan een afspraak bij een orthomoleculair therapeut. Zij kijken met je mee waar voor jou het probleem ligt en kunnen gericht een plan voor jou opstellen op het gebied van voeding, suppletie en leefstijl.

 

Kijk eens op een eerlijke manier naar jouw slaapgewoontes, de kans is groot dat je met deze tips al een heel eind kunt komen. Kies om te beginnen 2 tips uit waar je mee aan de slag kunt en bedenk je… Rome is ook niet op een dag gebouwd 😉

Slaaptips

Slaap van essentieel belang!

Veel mensen zijn er dol op, slapen. Maar voor vele van jullie kan een nacht ook verschrikkelijk lang duren. Waarom is slaap zo essentieel en welke tips kun je volgen om je slaap zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik vertel het je graag in deze blog.

Om te beginnen lijkt het me goed eens uit te leggen waarom we eigenlijk slapen want naast dan je uitrust in de nacht herstelt je lichaam en het weefsel zich in je slaap en reinigt het je hersenen. Er is dus naast het uitrusten ook sprake van fysiek en psychisch herstel. Een slaap te kort kan daarmee dus ook wel degelijk zorgen voor concentratieproblemen, geheugen, spier klachten, verminderd immuunsysteem.

Er kunnen meerdere factoren zijn die kunnen bijdragen aan slaapproblemen.

Een verstoord bioritme, doordat we in de avond veel te actief zijn, sporten en te veel in het (blauwe) licht zitten. Ook een actief stress systeem en veel pieker gedachten zorgen ervoor dat het slaaphormoon melatonine niet omhoog kan komen en je lichaam zich dus niet voorbereid op slaap.

Om je alvast een handje op weg te helpen heb ik wat tips voor je op een rijtje gezet zodat jij aan de slag kunt om van je slaapproblemen af te komen.

  • Ga niet sporten of iets actief doen in de avond. Ook een spannende netflix-serie kijken is niet handig.
  • Kijk niet naar de tv en sluit je laptop en telefoon af een uur voor je naar bed gaat.
  • Dim zo veel mogelijk licht, weinig licht zorgt er voor dat melatonine omhoog kan komen.
  • Loop een ommetje, ben je bewust van de natuur. Wat hoor je? Wat ruik je? Wat zie je?
  • Drink een kopje kamille of valeriaan thee. Je hebt ook heerlijke kruiden melanges speciaal ter ondersteuning van de slaap.
  • Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Maak dan een afspraak bij een orthomoleculair therapeut. Zij kijken met je mee waar voor jou het probleem licht en kunnen gericht een plan voor jou opstellen op het gebied van voeding, suppletie en leefstijl.

 

Kijk eens op een eerlijke manier naar jouw slaapgewoontes, de kans is groot dat je met deze tips al een heel eind kunt komen. Kies om te beginnen 2 tips uit waar je mee aan de slag kunt en bedenk je… Rome is ook niet op een dag gebouwd 😉

Vermoeid

Tips tegen vermoeidheid na corona.

Een jaar lang zijn we al in de ban van het virus en de problemen die het aanricht op ons
leven en dan heb ik nog niks gezegd over de klachten en restklachten die corona met zich
meebrengt. Vooral de vermoeidheid die zelfs mensen met milde klachten ervaren geeft een
enorme druk op ons leven.
Maar wat maakt nou dat corona ons zo moe maakt? Corona is een kampioen als het gaat om
verstoppen. Dit maakt dat het immuunsysteem het lastiger kan opsporen, dit maakt ook dat
veel mensen langer last houden van een kuchje, hoofdpijn of een snotneus. Als het virus je
lichaam binnenkomt verstopt het zich in je cellen, het gebruikt de cellen om zich te
vermenigvuldigen en maakt de energiefabriek in de cel kapot. Je kunt je vast voorstellen dat
als het lichaam minder energie producerende cellen heeft je minder energie aanmaakt en je
je dus vermoeit voelt. Daarnaast richt het schade aan je diafragma en je longcellen wat
ademhalen en vooral zuurstof uitwisselen erg moeilijk maakt wat nog net een beetje meer
energie kost, energie die je eigenlijk niet had.
Dus ook hele fitte en gezonde mensen kunnen enorme vermoeidheidsklachten na corona
krijgen. Het fijne is dat het lichaam deze cellen kan vernieuwen. Wel is het handig je lichaam
daarbij te helpen zodat je je zo snel mogelijk weer fit en energiek kunt voelen.

Tips om te werken aan het herstel bij vermoeidheid na corona zijn:

  • Eet zo gevarieerd mogelijk groenten en fruit van alle kleuren van de regenboog.
    Kleuren in groenten en fruit bevatten flavonïden die je lichaam ondersteunen in het
    herstelproces.
  • Probeer bij elke maaltijd groenten of fruit (fruit in mindere mate als groenten) te
    eten.
  • Slaap voldoende, tijdens je slaap kan het lichaam herstelprocessen uitvoeren doordat
    de energie minder naar andere delen van het lichaam hoeft.
  • Luister naar je lichaam, dit hebben we de afgelopen jaren een beetje verleerd. Als jij
    denkt dat je na corona hetzelfde rondje hardlopen of je fitnessles weer kunt
    oppakken heb je het mis. Je lichaam heeft echt geen energiecellen meer dus loop een
    klein rondje en voel hierin goed aan wat voor jou haalbaar is.
  • Laat een persoonlijk suppletie- advies aanmeten. Er zijn stoffen die je lichaam in
    grote mate nodig heeft om het herstel te vergemakkelijken. Dit zijn stoffen die in de
    natuur voorkomen en door een specialist afgestemd kunnen worden op jouw
    klachten en in jouw proces persoonlijk afgestemd kan worden.Je lichaam kan jouw hulp goed gebruiken dus gun haar de liefde die het nodig heeft